تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در جهان

تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده در جهان

مالیات بر ارزش افزوده ، مالیاتی است که برای نخستین‌بار توسط فون‌زیمنس در ۱۹۵۱ به منظور فائق‌آمدن بر مسائل مالی آلمان طرح‌ریزی شد که به‌رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه برای آگاهی از چه‌گونگی ساختار آن این مالیات، به طور رسمی، تا سال ۱۹۵۴ در هیچ کشوری به‌کار گرفته نشد.

از ۱۹۵۴به بعد برزیل ، فرانسه ، دانمارک و آلمان در زمره کشورهایی بودند که این نوع از مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود به‌کار انداختند و کره‌ی‌جنوبی نیز نخستین کشور آسیایی بود که از ۱۹۹۷با کمک صندوق‌بین‌المللی‌پول توانست این مالیات را در نظام خود پیاده کند و به دنبال آن کشورهای ترکیه ،‌پاکستان ، بنگلادش و لبنان هم نسبت به اجرای این مالیات اقدام کردند .

درخصوص شیوه‌ی اجرایی مالیات بر ارزش افزوده می‌توان گفت که در سیستم مالیات برارزش افزوده، هر فروشنده در هنگام فروش کالا و خدمات ، مالیات مورد نظر را به صورت‌حساب می‌افزاید و آن را همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت می‌کند . نخستین فروشنده مالیات دریافتی را وصول و به دولت پرداخت می‌کند و در مراحل بعدی هر فروشنده ما‌به‌التفاوت مالیات را از مشتری می‌گیرد و به حساب اداره امور مالیاتی واریز می‌کند .

مالیات برارزش افزوده چند نوع است که عبارتند از : مالیات از نوع تولیدی ، درآمدی و مصرف . در مالیات برارزش افزوده از نوع تولیدی ، مالیات کلی بر تولید اعمال می‌شود . در حالی که درنوع درآمدی، مالیات بر فروش کالاهاست.

در مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف نیز که مالیات بر کالاها و خدمات مصرفی است، تمام مخارج سرمایه‌گذاری ناخالص از پایه مالیاتی حذف می‌شود .

دراین‌حال واعظان این نوع مالیات و برخی کارشناسان معتقدند این نوع مالیات آثار مناسبی در سطوح مختلف جامعه و به‌ویژه شهرها دارد و بعضی دیگر آن‌را تیر خلاص برای صنعت کشور می‌دانند .

 

مالیات بر ارزش افزوده در بعضی از کشورها به عنوان جایگزینی برای سایر مالیاتها مورد استفاده قرار گرفت برای مثال در کشور دانمارک این مالیات جایگزین مالیات بر عمده فروشی شد.در حالی که در کشور سوئد و نروژاز آن به عنوان جایگزینی برای مالیات بر خرده فروشی استفاده گردید. همچنین این مالیات در ۲۱کشور از کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه مالیات بر مصرف داخلی را تحت الشعاع خود قرار داده و بجای آن بکار گرفته شد. نگاهی به تجربه کشورهای مختلف و دامنه استفاده آنها ازاین مالیات نشان می دهد که این نظام مالیاتی قادر است تا در دامنه وسیع، از سطوح عمده فروشی گرفته تا زنجیره نهایی تولید و فعالیتهای خرده فروشی کاربرد داشته باشد ولذا به دلیل همین انعطاف پذیری ،مزایا ومنافع بیشتری را برای دولتها در مقایسه با سایر مالیاتها به ارمغان آورد .البته لازم به ذکر است که تجربه موفق کشورهای جامعه اروپا که در آنها نظامهای مالیاتی از کارایی بیشتری بر خوردار بوده و ساختار بازاراز شفافیت قابل توجهی برخوردار است نمیتواند ملاکی جهت موفقیت قطعی این نظام مالیاتی در کشورهای کمتر توسعه یافته باشد . چرا که تحقق این نظام مالیاتی نیازمند بسترهای لازم فرهنگی، اقنصادی، سیاسی و می باشد و به همین دلیل در جوامع اروپاییکه به دلیل عملکرد نسبتا صحیح دولتها در گذشته در زمینه تحقق و ایجاد چنین پیش نیازهایی، دولتها توانستند جایگزینی نظام مالیاتی فوق را به جای سایر مالیاتها تجربه نمایند .اما در کشور های کمتر توسعه یافته که هنوز مشکلاتی از قبیل تعریف صحیح و منطقی رابطه دولت و به بیانی کلی تر بخش عمومی با بخش خصوصی وجود نداشته و هر گونه مالیات دیگری می بایست با دقت و ظرافت خاصی صورت پذیرد تا از بروز هر گونه ناهنجاری اقتصادی، اجتماعی وخودداری گردد.

راهنمای تنظیم اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳

راهنمای تنظیم اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳ اعضای سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان

  1. مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر درآمد (عملکرد) سال ۱۳۹۳ تا پایان تیرماه ۱۳۹۴ می باشد.
  2. ارایه اظهارنامه مالیات بر درآمد صرفا از طریق الکترونیکی میسر می باشد و نیازی به ارایه دستی اظهارنامه به حوزه مالیاتی نمی باشد.
  3. کد رهگیری ارسال اظهارنامه به منزله تحویل آن می باشد لذا توصیه میشود با چاپ یک نسخه از اظهارنامه نهایی که در آن کد رهگیری چاپ شده می باشد بدینوسیله رسید تحویل و یک نسخه جهت بایگانی تهیه نمایید.
  4. برای تنظیم و ارسال اظهار نامه مالیات بر درآمد سال ۱۳۹۳ آخرین شماره نسخه نرم افزار را از سایت www.tax.gov.ir بارگذاری نمایید.( توجه شماره نسخه نرم افزار همواره تغییر می کند)
  5. جهت ارسال اظهارنامه مالیات بردرآمد داشتن رمز عبور  مربوط به ثبت نام اقتصادی یا شماره اقتصادی الزامی است.
  6. جهت ارسال اظهارنامه مالیات بردرآمد رسیدن به مرحله ۴۵در ثبت نام اقتصادی و تکمیل بودن آن الزامی است.

این شرط ارسال اظهارنامه در سال ۱۳۹۴ الزامی شده و در صورت دریافت پیامک از سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر عدم تکمیل ثبت نام ، این امر به معنی آن است که ثبت نام شما تکمیل نمی باشد و برای شما در هنگام ارسال اظهارنامه الکترونیکی محدودیت ایجاد خواهد شد .

  1. اعضایی که شماره اقتصادی و امضا‍‍ءالکترونیکی دارند‌،نیازی به داشتن رمز عبور نمی باشد.
  2. درصورت عدم ثبت نام اقتصادی و نداشتن کدرهگیری ابتدا ازسایت سازمان نظام مهندسی راهنمای نحوه ثبت نام را اخذ وسپس ازطریق سایت www.tax.gov.ir اقدام به ثبت نام نمایید، بلافاصله کدرهگیری به شما ارائه می دهد.

۹- اعضا نظام مهندسی به دو روش می توانند اقدام به محاسبه ، تکمیل اظهارنامه و ابراز مالیات داشته باشند:

الف) تکمیل مبلغ درآمد و هزینه بر اساس مستندات ثبت شده در دفتر مشاغل که قبل از سال ۱۳۹۳ نزد حوزه مالیاتی جهت عملکرد سال ۱۳۹۳ پلمپ نموده اند.

ب)علی الراس یاضریب تبدیل درآمد به درآمد مشمول مالیات (نظارت۴۰% و طراحی ۲۲%)

(توجه بر اساس ماده ۱۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم ضرایب علی الراس سال عملکرد هر سال بعد از تیر ماه(ارسال اظهارنامه ) تعیین می گردد لذا امکان اینکه بعد از ارسال اظهارنامه ضریب علی الراس تغییر کند همانند سال عملکرد ۱۳۹۱ وجود دارد)

ج)سازمان امور مالیاتی در سال جاری اعلام نموده است که توافق نامه ای در خصوص اشخاص حقیقی بند  “الف و ب ” تنظیم نخواهد نمود . ( اعضای سازمان نظام مهندسی در ردیف ۵ بند “ب” قرار گرفتنه اند . )

لذا در سال جاری همانند سنوات قبل شرایط توافق ( مثلا تا ۴۰۰۰متر معاف بوده و مازاد با اعمال ضریبی به ازای هر متر کارکرد مالیات تعیین می شد) وجود ندارد

۱۰- نرخ تبدیل درآمد به درآمد مشمول مالیات در روش علی الراس برای اعضای سازمان نظام مهندسی به شرح زیر می باشد :

۱-     طراحی و محاسبه ۲۲%

۲-     نظارت ۴۵%

۳-     مجریان ذیصلاح۲۲%

اعضایی که بر اساس مدارک و مستندات دفتر مشاغل را تکمیل می نمایند  در مورد فوق اقدامی ندارند.

۱۱- اعضای سازمان توجه داشته باشند چنانچه علاوه بر درآمد نظارت ( کسر از سهمیه ) درآمد هایی به شرح زیر داشته باشند , از آنجا که با هر کد ملی یا شماره اقتصادی صرفا ارسال یک اظهارنامه ممکن است , دقت فرمایند مجموع درآمد خود را اظهار نمایند :

الف ) کارشناسی بازدید برای سازمان – ۴۵%

ب- مشاوره و خدمات کارشناسی برای سایر اشخاص ۵۵%

ج- کارشناسی ماده ۲۷ – ۵۵%

د- کارشناسی رسمی دادگستری -۴۵%

ه- بازرسی گاز (طراحی ۲۲% – نظارت ۴۵%)

و- تفکیک نقشه ها ( طراحی ۲۲% – نظارت ۴۵%)

  • مالیات حقوق مشمول ابراز و تظیم و ارسال اظهارنامه و با درآمدهای فوق جمع نمی گردد.
  • اطلاعات مالیات مکسوره دراجرای ماده ۱۰۴قانون مالیاتهای مستقیم درقرارداد های اعضا باکارفرمایان دولتی و حقوقی و یا توسط سازمان نظام استان از سراسر کشور نزد سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد .مبلغ مالیات مکسوره کارفرمایان بعنوان اعضا علی الحساب مالیاتی محسوب شده و ازمالیات محاسبه شده درقسمت چهارم اظهار نامه (محاسبه درآمد مشمول مالیات و مالیات مستقیم) کسرمی گردد.

۱۲- برای اعضایی که در سال ۱۳۹۳ فعالیت ( کارکرد ) نداشته اند, انجام مراحل ذیل الزامی است :

الف-  مراحل :

۱-     صدور نامه به امور اقتصادی و دارایی مبنی بر عدم فعالیت.

۲-     تهیه کارکرد متراژ و پرینت کارکرد صفر از امور مهندسین ناظر با مهر قرمز مدیریت اجرائی ماده ۳۳

۳-     مراجعه به یکی از کاربران و تهیه اظهارنامه با درآمد مشمول مالیات صفر و ارسال آن

۴-     اخذ کد هگیری روی اظهارنامه به منزله رسید تحویل به  حوزه مالیاتی

 

ب- نمونه نامه اعلام عدم کارکرد برای عضو :

———————————————————————————————–

 

اداره محترم امور اقتصادی و دارایی

حوزه محترم مالیاتی

احتراماً اینجانب مهندس             با کد شهرداری                  و شماره پروانه عضویت

در سال ۱۳۹۳ هیچگونه فعالیت و کارکردی نداشته ام مراتب جهت استحضار و دستورات مقتضی به حضور ایفاد میگردد .

به پیوست گزارش کارکرد اینجانب ممهور به مهر نظام مهندسی تقدیم میگردد .

امضاء مهندسین  شماره عضویت

———————————————————————————————————————-

۱۳- مجریان ذیصلاح توجه داشته باشند بدلیل عدم وجود تعرفه باید بر اساس نرخ مندرج در قرارداد با مالک ؛ درآمد را در تنظیم اظهارنامه درج کنند .

۱۴- شرکتهای حقوقی مجریان ذیصلاح  توجه داشته باشند بدلیل عدم وجود تعرفه باید بر اساس نرخ مندرج در قرارداد با مالک و درآمدثبت شده در دفاتر قانونی , اظهارنامه خود را  تنظیم کنند .

۱۵- شرکتهای ناظران حقوقی توجه داشته باشند درآمد آنها صرفا  سهم از درآمد عضو (کمیسیون) که دریافت میکنند بوده و نباید کل مبلغ دریافتی از مالک ( سهم مهندس و سهم شرکت )بعنوان درآمد اظهار گردد .

توصیه میشود متن قرارداهای خود این موضوع را که به وکالت مهندس ناظر با مالک قرارداد تنظیم میگردد درج تا از سوی سازمان امور مالیاتی تمامی دریافتی مهندس بعنوان درآمد شرکت تلقی نگردد.

۱۶- آن دسته از اعضایی که سهمیه ناظر مجری استفاده نموده اند از آنجا که دو برابر زیر بنا در قسمت ظرفیت استفاده شده درج میگردد به کاربر راهنمایی نمایید که در آن مورد خاص متراژ زیربنا را اعمال نمایند. لیکن پذیرش یا عدم پذیرش آن با نظر کارشناسان امور مالیاتی بوده و مسئولیت این امر با عضو می باشد .

۱۷- اعضا حقیقی  و حقوقی به موارد زیر توجه داشته باشید :

الف _ اشخاص حقیقی و حقوقی عضو الزام به صدور صورتحساب مطابق نمونه متحدالشکل اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی دارند .

ب- اشخاص حقیقی و حقوقی الزام به تنظیم و ارسال معاملات فصلی در مهلت یک ماه پس از پایان هر فصل دارند.

ج اشخاص حقیقی  که بالاتر از سه میلیارد ریال درآمد دارند, مشمول مرحله سوم و اشخاص حقوقی که بالاتر از یک میلیارد ریال درآمد دارند ,مشمول مرحله پنجم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل ثبت نام و اجرا و ارایه اظهارنامه ۱۵ رو روز پس از پایان هر فصل می باشند .

تکمیل اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳

اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳

شرایط  ارسال اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳ برای مودیان  حقیقی، حقوقی و تشکل های قانونی درسال ۱۳۹۳ به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱- مودیان حقیقی: تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. در خصوص واحدهای مشارکتی جهت عملکرد ۱۳۹۳ تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است. نیازی به ارایه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد.

اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام شماره اقتصادی بارگزاری خواهد شد. لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء…) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام اقدام نمایید.

۲- مودیان حقوقی:  تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد. بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانیhttp://tax.gov.ir  اقدام نمایند

لذا با عنایت به این که سیاست  و  برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری اخذ الکترونیکی اظهارنامه ها،  بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان  به  واحد های مالیاتی می باشد و ارائه الکترونیکی اظهارنامه مودیان،  مشروط  به تکمیل مراحل ثبت نام  الکترونیکی  به شرح فوق الذکرمی باشد،  مودیان گرامی هرچه سریعتر و قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه،  نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام خود اقدام نمایند.

قابل توجه کلیه مودیانی که اظهارنامه خود را با امضای الکترونیکی ارسال می نمایند:

در صورتی که اظهارنامه خود را با گواهی امضاء الکترونیک ارسال می نمایید و پیغام خطا دریافت می کنید، لطفاً اطمینان حاصل نمایید که وکالتنامه مالیاتی شما در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است. همچنین گواهی الکترونیک شما دارای اعتبار تاریخ باشد.

فرم های اظهارنامه الکترونیک عملکرد سال ۱۳۹۳ جهت تسلیم عملکرد مذکور تا پایان تیرماه ۱۳۹۴ و همچنین عملکرد میانسالی جهت مودیان خاص مشمول روی سایت قرار داده شده است. فرمها خام مربوط به این اظهارنامه ها باقابلیت چاپ به عنوان پیش نویس و به منظور آماده سازی اطلاعات جهت ثبت در سامانه الکترونیکی اظهارنامه با قابلیت PDF در بخش مربوطه در سایت http://tax.gov.ir قرار داده شده است.

• در سال جدید سیاست سازمان امور مالیاتی کشور دریافت اظهارنامه به صورت کاملا الکترونیکی است و ارائه نسخه کاغذی به واحدهای مالیاتی ضرورتی ندارد.

•لطفا قبل از تسلیم و ارسال نهایی الکترونیکی، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید. سپس اقدام به ارسال الکترونیکی، که نهایی و قطعی تلقی می گردد نمایید.

مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۳ به صورت تصویر برای شما آماده شده:

اظهارنامه عملکرد سال 1393

اظهارنامه عملکرد سال ۱۳۹۳

هیئت بند ۳ چیست ؟ (قانون مالیات های مستقیم)

هیئت بند ۳ ماده ۹۷

ماده ۹۷ : در موارد زیر درآمد مشمول مالیات مودی از طریق علی الرأس تشخیص خواهد شد :

بند ۱: درصورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود وزیان و یا حساب درآمد وهزینه و حساب سودوزیان , حسب مورد , تسلیم نشده باشد .
بند ۲: درصورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امورمالیاتی مربوط ازارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید ( منظور از محل کاردرمورد اشخاص حقوقی نیز همان اقامتگاه قانونی آنها می باشد مگر این که مودی قبلا مرکز عملیات خود را برای ارائه دفاتر و اسناد و مدارک کتبا به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام نموده باشد  ).
در اجرای این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید چنانچه مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه های قابل قبول خودداری می شود و در صورتی که مربوط به درآمد باشد درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی الرأس تعیین خواهد شد .

طبق بند ۳ ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک  ابرازی  برای محاسبه ‌درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیرقابل رسیدگی ‌تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین  قانونی و آیین‌نامه ‌مربوط مورد قبول واقع نشود که در این صورت مراتب باید با ذکر دلایل کافی کتباً به مؤدی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیأتی ‌متشکل از سه نفر حسابرس منتخب رئیس کل سازمان  امور مالیاتی ‌کشور احاله گردد. مؤدی می‌تواند  ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه به هیأت مزبور نسبت به رفع اشکال رسیدگی و ادای ‌توضیح کتبی در مورد نحوه رعایت  موازین قانونی و آیین‌نامه حسب‌ مورد اقدام نماید و در هر حال هیأت مکلف است ظرف ده روز پس ‌از انقضای یک ماه فوق نظر خود را با توجیهات و دلایل لازم و کافی ‌به اداره امور مالیاتی اعلام نماید تا براساس آن اقدام گردد. نظر هیأت ‌با  اکثریت مناط اعتبار است و نظر عضوی که در اقلیت قرار گیرد باید در صورت‌ جلسه درج گردد. در مواردی که هیأت نظر اداره امور مالیاتی را در مورد غیرقابل رسیدگی بودن دفاتر مؤدی مردود اعلام ‌می‌کند باید مراتب را به دادستانی انتظامی مالیاتی نیز اعلام نماید.

تبصره ۱: در اجرای بند (۳) این ماده دو ماه به مهلت رسیدگی موضوع ماده (۱۵۶) این قانون اضافه می شود .

تبصره ۲ : هرگاه طبق اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده امکان تعیین درآمد واقعی مودی وجود داشته باشد , اداره امور مالیاتی مکلف است درآمد مشمول مالیات را براساس رسیدگی به اسناد و مدارک مزبور یا دفاتر , حسب مورد , تعیین کند , در صورت داشتن درآمد ناشی از فعالیت های مکتوم که مستند به دلایل و قراین کافی باشد , درآمد مشمول مالیات آن فعالیتها همواره از طریق علی الرأس تشخیص داده و به درآمد مشمول مالیات مشخص شده قبلی افزوده و مأخذ مطالبه مالیات واقع خواهد شد .

 

 

ارسال اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان حقیقی، حقوقی و تشکل های قانونی

شرایط ارسال اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان  حقیقی، حقوقی و تشکل های قانونی درسال ۱۳۹۴ به شرح ذیل اعلام می گردد:

• فرم های اظهارنامه الکترونیک عملکرد سال ۱۳۹۳ جهت تسلیم عملکرد مذکور تا پایان تیرماه ۱۳۹۴ و همچنین عملکرد میانسالی جهت مودیان خاص مشمول روی سایت قرار داده شده است. فرمها خام مربوط به این اظهارنامه ها باقابلیت چاپ به عنوان پیش نویس و به منظور آماده سازی اطلاعات جهت ثبت در سامانه الکترونیکی اظهارنامه با قابلیت PDF در بخش مربوطه در سایت قرار داده شده است.

• در سال جدید سیاست سازمان امور مالیاتی کشور دریافت اظهارنامه به صورت کاملا الکترونیکی است و ارائه نسخه کاغذی به واحدهای مالیاتی ضرورتی ندارد.

•لطفا قبل از تسلیم و ارسال نهایی الکترونیکی، نسخه پیش نویس تکمیل شده را از سیستم اخذ و به دقت بررسی فرمایید. سپس اقدام به ارسال الکترونیکی، که نهایی و قطعی تلقی می گردد نمایید.

۱- مودیان حقوقی:  تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام و در صورت تکمیل اطلاعات ثبت نام امکان پذیر می باشد. بنابراین ضروری است مودیان حقوقی نسبت به تکمیل ثبت نام، رفع ایرادات احتمالی این مرحله از طریق سامانه اینترنتی عملیات مالیاتی مودیان به نشانی http://tax.gov.ir  اقدام نمایند.

۲- مودیان حقیقی: تسلیم الکترونیکی اظهارنامه این دسته از مودیان در صورت تکمیل ثبت نام الکترونیکی امکان پذیر می باشد. در خصوص واحدهای مشارکتی جهت عملکرد ۱۳۹۳ تنها تکمیل یک اظهارنامه کافی است. نیازی به ارایه اظهارنامه انفرادی به تفکیک شرکاء نمی باشد.اطلاعات شرکاء در واحدهای مشارکتی از سامانه ثبت نام شماره اقتصادی بارگزاری خواهد شد. لذا در صورت عدم ثبت اطلاعات این سامانه (از جمله اطلاعات شرکاء…) در ثبت نام شریک اصلی حتما نسبت به تکمیل آن در سامانه ثبت نام اقدام نمایید.

تذکر: چنانچه زمان ارسال اظهارنامه الکترونیکی کدخطای ۵۰۴ را دریافت می کنید به مفهوم عدم برقراری شروط بالا برای ارسال اظهارنامه می باشد.

ارسال اظهارنامه الکترونیکی

ارسال اظهارنامه الکترونیکی

لذا با عنایت به این که سیاست  و  برنامه عملیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در سال جاری اخذ الکترونیکی اظهارنامه ها،  بدون نیاز به مراجعه حضوری مودیان  به  واحد های مالیاتی می باشد و ارائه الکترونیکی اظهارنامه مودیان،  مشروط  به تکمیل مراحل ثبت نام  الکترونیکی  به شرح فوق الذکرمی باشد،  مودیان گرامی هرچه سریعتر و قبل از فرا رسیدن روزهای پایانی مهلت تسلیم اظهارنامه،  نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام خود اقدام نمایند.

قابل توجه کلیه مودیانی که اظهارنامه خود را با امضای الکترونیکی ارسال می نمایند:

در صورتی که اظهارنامه خود را با گواهی امضاء الکترونیک ارسال می نمایید و پیغام خطا دریافت می کنید، لطفاً اطمینان حاصل نمایید که وکالتنامه مالیاتی شما در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است. همچنین گواهی الکترونیک شما دارای اعتبار تاریخ باشد.

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیات

ماده ۲۳۹ ـ در صورتی که مؤدی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ ‌برگ تشخیص مالیات قبولی خود را نسبت به آن کتباً اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه را به مأخذ برگ تشخیص پرداخت یا ترتیب ‌پرداخت آن را بدهد یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی ‌را به شرح ماده (۲۳۸) این قانون رفع نماید پرونده امر از لحاظ میزان‌درآمد مشمول مالیات‌ مختومه تلقی می‌گردد و در مواردی که‌ مؤدی ظرف سی روز کتباً اعتراض ننماید و یا در مهلت مقرر در ماده مذکور به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نکند درآمد تعیین شده‌ در برگ تشخیص مالیات قطعی است‌.
تبصره ـ در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات‌ تبصره ماده ( ۲۰۳) و ماده ( ۲۰۸) این قانون ابلاغ شده باشد و مؤدی به‌شرح مقررات این ماده اقدام نکرده باشد در حکم معترض به برگ ‌تشخیص مالیات شناخته می‌شود. در این صورت و همچنین درمواردی که مؤدی ظرف مهلت سی روز از تاریخ ابلاغ کتباً به برگ ‌تشخیص اعتراض کند پرونده  امر برای رسیدگی به هیأت حل ‌اختلاف مالیاتی ارجاع می‌گردد.

مسلما اعتراض به میزان مالیات تشخیص داده شده از سوی مقامات مالیاتی حق مودیان مالیاتی می باشد . با توجه به اینکه دامنه وسیعی از شهروندان که شاید همگی آنها را در بر بگیرد یا تا به حال سروکارشان به اداره امور مالیاتی خورده و یا حتما در آینده‌ای نه چندان دور خواهد خورد .

مؤدی ظرف سی روز پس از ابلاغ برگ تشخیص می‌تواند به مندرجات برگ تشخیص اعتراض نماید. در ابتدا جهت کوتاه نمودن مسیر رسیدگی، اعتراض به صورت اداری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و طبق مقررات ماده ۲۳۸ قانون مالیاتهای مستقیم، در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ میشود، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا توسط وکیل تام‌الاختیار خود ( کارمند حقوق بگیر و یا وکیل قانونی )  به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. مسئول مربوط موظف است پس از ثبت درخواست مؤدی در دفتر مربوط و ظرف مهلتی که نباید بیش از سی روز از تاریخ ثبت درخواست وی باشد، به موضوع رسیدگی و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست، آن را رد و مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضا نماید و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را مؤثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد و نظر او مورد قبول مؤدی قرار گیرد، مراتب ظهر برگ تشخیص منعکس و به امضای مسئول و مؤدی خواهد رسید .

post

آستان های مقدس و قرارگاههای سازندگی ملزم به پرداخت مالیات شدند

پرداخت مالیات آستان های مقدس و قرارگاههای سازندگی

بر اساس جزء (م) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۴کل کشور، آستان های مقدس و قرارگاههای سازندگی مکلفند در سال ۱۳۹۴ اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال ۱۳۹۳مرتبط با سهام خود در شرکتها و موسسات با فعالیت های اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات امور مالیاتی کرده و مالیات آن را بر اساس قانون مالیات های مستقیم پرداخت کنند.

منابع درآمدهای مالیاتی شرکتهای تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قانون بودجه به  صورت جمعی خرجی در اختیار این استان قرار می گیرد.

بنابراین آستان های مقدس ، قرارگاههای سازندگی و شرکت ها و موسسات اقتصادی که تمام یا بخشی از سهام یا سهم الشرکه آنها متعلق به آستانهای مقدس و قرارگاههای سازندگی می باشد در سال ۱۳۹۳ نسبت به سهم اشخاص مذکور نیز مشمول مالیات عملکرد خواهند بود.

نمایندگان‌ مجلس شورای اسلامی آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی را مکلف کردند که ضمن ارائه اظهارنامه‌ مالیاتی در سال آینده، مالیات را بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت کنند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۴ در بخش درآمدی بند الحاقی دو تبصره ۹ را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، آستان‌های مقدس و قرارگاه‌های سازندگی مکلفند در سال ۱۳۹۴ اظهارنامه مالیاتی و حساب سود و زیان درآمدهای سال ۱۳۹۳ مرتبط با سهام خود در شرکت‌ها و مؤسسات با فعالیت‌های اقتصادی نظیر صنعتی، معدنی، تجاری و خدماتی را تسلیم ادارات مالیات کرده و مالیات آن را براساس قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت نمایند.
همچنین منابع درآمدهای مالیاتی شرکت‌های تابعه آستان قدس رضوی موضوع این بند در قالب قوانین بودجه سالانه به صورت جمعی – خرجی در اختیار این آستان قرار می‌گیرد.
آستان قدس رضوی (مجموعه مدیریت حرم امام رضا در مشهد) و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء متعلق به سپاه پاسداران از نظر فعالیت های اقتصادی، بزرگترین و مشهورترین به شمار می آیند.
براساس این قانون، نه تنها آستان قدس رضوی (مجموعه مدیریت حرم امام رضا در مشهد) بلکه دیگر حرم های مقدس در کشور از جمله حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری، حضرت معصومه در قم و حرم حضرت احمد بن موسی در شیراز نیز مشمول این قانون می شوند.
مجموعه های مدیریتی این حرم ها دارای بخش های اقتصادی شامل واحدهای بازرگانی و صنعتی هستند که فعالیت های مختلف اقتصادی انجام می دهند. تاکنون این مراکز از پرداخت مالیات معاف بودند.
به گفته مقامات مسؤول، ۴۰ درصد از اقتصاد ایران به صورت قانونی مالیات نمی دهد.
این قانون همچنین بر پرداخت مالیات مستقیم از سوی قرارگاه های سازندگی (واحدهای اقتصادی نیروهای مسلح) نیز تاکید دارد.
هم اکنون سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی با راه اندازی قرارگاه های سازندگی، فعالیت های اقتصادی را در زمینه های مختلف دنبال می کنند.

معافیت سود حاصل از تسعیر ارز فعالیتهای اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی

 معافیت سود حاصل از تسعیر ارز فعالیتهای اقتصادی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی

با توجه به سوالات وابهامات مطرح شده در خصوص معافیت سود حاصل از تسعیر ارز فعالیت های انجام شده در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و با ملحوظ نظر داشتن مفاد دستورالعمل شماره ۵۲۴-۹۳-۲۰۰ مـــورخ ۲۳-۶-۱۳۹۳، بدینوسیله به آگاهی می­رساند:

آن قسمت از سود حاصل از تسعیر ارز ایجاد شده در محدوده مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی که صرفاً ناظر بر فعالیتهای اقتصادی دارای مجوز مودیان در محدوده مناطق مذکور باشد، با رعایت سایر شرایط مقرر ازجمله تاریخ صدور مجوز، از معافیت موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی مصوب ۷-۶-۱۳۷۲ برخوردار می­باشد.

نکات قابل توجه در رسیدگی مالیاتی:
۱- سود حاصل از تسعیر ارز صرفنظر از منشاء تحصیل آن مشمول مالیات خواهد بود( بطور مثال معافیت حاصل از صادرات دلیلی بر معافیت درآمدهایی که به لحاظ نگهداری یا کاربرد ارز حاصل از صادرات بدست می آید، نخواهد بود). بدیهی است زیان تسعیر ارز حاصل از صادرات نیز به شرط رعایت مقررات قابل قبول خواهد بود.
۲- درخصوص صادرات:
الف- در مواردیکه مودی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات، به نرخ ارز مرجع به بانک مرکزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز مرجع می باشدکه به نرخ تاریخ های مربوط اعمال خواهد شد.
ب- چنانچه مودی ملزم به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادله ارزی باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی می باشدکه به نرخ تاریخ های مربوطه اعمال خواهد شد.
ج- چنانچه مودی الزامی به فروش ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی و نیز بانک مرکزی(نرخ ارز مرجع) نداشته باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات فروش صادراتی با نرخ ارز توافقی می باشدکه به نرخ تاریخ های مربوطه اعمال خواهد شد.
د- با توجه به ماده ۱۶ قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰ چنانچه ارزش کالای صادراتی مندرج در پروانه های گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاتر متفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای صادراتی و شناسایی درآمد حاصل از صادرات فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای صادره با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادله ای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود.
۳- درخصوص واردات
الف- چنانچه ارز مورد نیاز مودی برای واردات توسط بانک مرکزی و به نرخ مرجع تامین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی ، تسویه بدهی ارزی و نیز تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز مرجع می باشدکه به نرخ تاریخ های مربوطه اعمال خواهد شد.
ب‌- درصورتیکه ارز مورد نیاز مودی برای واردات از اتاق مبادلات ارزی تامین شده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، و تسویه بدهی ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی می باشد که به نرخ تاریخ های مربوطه اعمال خواهد شد.
ج- چنانچه ارز مورد نیاز برای واردات از طریق بانک مرکزی و یا اتاق مبادلات ارزی تامین نشده باشد، ثبت اولیه معامله ارزی، تسویه طلب ارزی و تسعیرمانده کلیه اقلام پولی ارزی مرتبط با عملیات واردات با نرخ ارز توافقی می باشدکه به نرخ تاریخ های مربوطه اعمال خواهد شد.
د – با توجه به ماده ۱۴ قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰ چنانچه ارزش کالای وارداتی مندرج در پروانه گمرکی با مبلغ ثبت شده در دفاتر متفاوت باشد، در اینصورت نوع ارز مورد استفاده در تعیین بهای کالای وارداتی فارغ از نوع ارز مورد استفاده توسط گمرک در تعیین ارزش ریالی کالای وارده با توجه به بندهای (الف)، (ب) و (ج) فوق نرخ مرجع، مبادله ای و یا توافقی حسب مورد خواهد بود.
۴- درخصوص مطالبات/ بدهی سهامداران( شرکاء)، تسهیلات ارزی
استفاده از هر یک از نرخ های ارز شامل نرخ های ارز مرجع، مبادله ای و توافقی در ثبت اولیه معامله ارزی و تسعیر مانده کلیه اقلام پولی ارزی مربوط به معامله ارزی در تاریخ ترازنامه( نظیر مانده دارایی/ بدهی ارزی درصورت عدم تسویه در همان دوره وقوع)، با ملحوظ نظر داشتن اینکه مودی مالیاتی مطابق مقررات مکلف به تسویه حساب به نرخ ارز مرجع یا مبادله ای است یا تکلیفی در این خصوص نداشته و تسویه حساب به نرخ توافقی می باشد، صورت می پذیرد. همچنین، به هنگام تسویه طلب/بدهی ارزی علاوه بر ملاحظات فوق، مستندات کافی جهت اثبات نوع ارز از طرف مودی ارائه شود.
۵- درخصوص خرید و فروش ارز
الف – درخصوص فروش ارز می بایست فاکتور فروش توسط فروشنده صادر و نام و نشانی
کامل خریدار و یا مستندات مربوط به فروش ارز به صرافی های مجاز بانک مرکزی ( فاکتور خرید صرافی ها) و یا سایر مراجع ذیربط ارائه گردد.
ب- درخصوص خرید ارز می بایست کلیه مستندات مربوط از جمله فاکتور خرید ارز از صرافی ها، بانکها و یاسایر مراجع ذیربط ارائه گردد.

تغییرات اساسی اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم

تغییرات اساسی اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم

لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در ۱۷/ ۱/ ۱۳۹۴ از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شده که شورای نگهبان، اکثر موارد را تایید و چند ایراد را وارد دانسته و سپس در ۷/ ۲/ ۱۳۹۴ به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح موارد ایرادی، ارسال شده است. اهم موارد اصلاحات قابل‌توجه به همراه موارد ایرادی شورای نگهبان در ذیل درج شده است:

۱) تبصره ۳ ماده ۲ حذف و متن «بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که عهده‌دار وظایف حاکمیتی هستند با تایید مقام معظم رهبری» به‌عنوان بند ۴ به ماده ۲ اضافه شد (این بند از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته است).

۲) ماده ۴۵: ۳ در هزار شده نیم در هزار

۳) ماده ۴۸: ۲ در هزار شده نیم در هزار

۴) ماده ۵۴: در نحوه شناسایی درآمد اجاره، تغییراتی ایجاد شده است.

۵) ماده ۵۴ مکرر: که مرتبط با اخذ مالیات از واحدهای خالی مسکونی است، اضافه شده است.

۶) ماده ۸۴: میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.

۷) ماده ۸۵: نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر‌دولتی مازاد بر مبلغ مذکور در ماده ۸۴ این قانون و تا هفت برابر آن مشمول مالیات سالانه (۱۰ درصد) و نسبت به مازاد آن ۲۰درصد است.

۸) تبصره ماده ۸۶: پرداخت‌ها به غیر از کارکنان به‌عنوان حق‌المشاوره و… بدون اعمال معافیت ۸۴، مشمول ۱۰درصد است (سایر موارد این ماده، مورد ایراد شورای نگهبان است.(

۹) بند ۵ ماده ۹۱: عبارت «که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق‌بگیر پرداخت می‌شود» حذف شده است.

۱۰) ماده ۹۵: تغییراتی در این ماده ایجاد شده است.

۱۱) ماده ۹۷: در ماده ۹۷، تغییرات اساسی ایجاد شده و در ضمن نحوه رسیدگی و…، طبق اصلاحیه، طبق آیین‌نامه اجرایی عنوان شده که این قسمت مورد ایراد شدید شورای نگهبان قرار گرفته که مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی می‌باشد (اصل ۸۵: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند.(

۱۲) ماده ۱۰۰: «تیر‌ماه» به «خرداد‌ماه» تغییر یافته است (مشاغل بایستی تا خرداد ماه اظهارنامه بدهند). در این خصوص به توضیحات انتهای ردیف ۳۵ دقت شود.

۱۳) ماده ۱۰۴: کلا حذف شده است.

۱۴) ماده ۱۰۷: تغییرات اساسی نموده است و چون نحوه تعیین مالیات بر اساس آیین‌نامه، مشخص شده بر همین اساس مورد ایراد اساسی شورای نگهبان بوده و مغایر اصول ۵۱ و ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شده است (اصل ۵۱: وضع مالیات، به موجب قانون است.(

۱۵) ماده ۱۳۱: نرخ‌ها، تغییر اساسی نموده است.

۱۶) ماده ۱۳۳: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، اضافه شده است.

۱۷) ماده ۱۳۴: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه شده است.

۱۸) ماده ۱۳۹: تغییرات جزئی ایجاد شده است. ازجمله بند «ل» ماده ۱۳۹ که فعالیت‌های قرآنی اضافه شده و دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های ذی‌ربط.

۱۹) ماده ۱۴۱: تغییرات اساسی نموده است. به‌طوری‌که معافیت مالیاتی صادرات خام فروشی ۲۰درصد شده است.

سایر توضیحات: با عنایت به اینکه معافیت مالیاتی خدمات و صادرات غیر‌نفتی بر اساس بند ب ماده ۱۰۴ قانون برنامه پنجم تعیین شده است، بر‌اساس تبصره ۲ اصلاحیه عنوان شده که اصلاحیه فوق در ماده ۱۴۱ پس از پایان دوره اجرای قانون برنامه پنجم (یعنی پایان سال ۱۳۹۴) عملیاتی می‌گردد.

۲۰) ماده ۱۴۶ مکرر: اضافه شده است به‌طوری‌که شرایط برخورداری از معافیت‌های مالیاتی ازجمله ارائه‌ اظهارنامه، دفاتر و اسناد و مدارک عنوان شده است به استثنای مواد ۱۴۴، ۱۴۵ و…..

۲۱) ماده ۱۴۷: تغییرات اساسی نموده است ازجمله شرط پذیرش هزینه پرداختی قابل‌قبول برای مبالغ بالای ۵۰ میلیون ریال، پرداخت از طریق سامانه بانکی عنوان شده است.

۲۲) تغییرات ماده ۱۴۸:

– به بند ۲ ماده ۱۴۸ اضافه می‌شود: «پرداختی به بازنشستگان موسسه حداکثر تا سقف یک‌دوازدهم معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون».

تغییرات بند ۱۸: اضافه شدن جریمه به سود کارمزد و اضافه شدن صندوق‌های حمایت از توسعه بخش.

– تغییرات بند ۱۸: اضافه شدن جریمه به سود و کارمزد و اضافه شدن صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و شرکت‌های لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی.

– بند ۲۹ به ماده ۱۴۸ اضافه شد: ذخیره مربوط به خدمات پس از فروش (گارانتی) اشخاص حقوقی.

۲۳) تغییرات اساسی ماده ۱۴۹:

تبصره ۱: مازاد تجدید ارزیابی، مشمول مالیات نیست و…

سایر توضیحات:

الف) در این اصلاحیه، برای معافیت مالیاتی، شرط افزایش سرمایه به مانند قبل عنوان نشده است.

ب) ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی مصوبه ۱/ ۵/ ۱۳۹۱ که تا ۲۴/ ۶/ ۱۳۹۶ اعتبار داشت، حذف شد.

۲۴) ماده ۱۶۹: تغییرات اساسی نموده از جمله اجرای طرح نظام جامع مالیاتی و…

تبصره ۳ اصلاحی، مورد ایراد شورای نگهبان بوده و مغایر اصل ۱۳۸ قانون اساسی است (اصل ۱۳۸: تدوین آیین‌نامه، با هیات وزیران است).

تبصره ۵ اصلاحی: مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد .

۲۵) ماده ۱۶۹ مکرر: تغییرات اساسی نموده است (استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی و . . . )

تبصره ۵ اصلاحی، مغایر اصل ۱۳۸ است.

۲۶) ماده ۱۸۱: تغییرات اساسی نموده است (ایجاد واحد بازرسی مالیاتی.(

ایراد شورای نگهبان: دخالت قاضی باید مورد به مورد باشد و‌گرنه مغایر اصول ۲۵، ۶۰، ۱۵۶ و ۱۵۹ قانون اساسی است.

تبصره ۳: اعلام اسامی مدیرانی که بدهی مالیاتی معوق دارند و یا معاملات غیر‌واقعی انجام داده‌اند، از سوی سازمان امور مالیاتی به اداره ثبت شرکت‌ها و Black List کردن آنها و…

۲۷) ماده ۱۹۳: جریمه درصد مالیات، حذف شده است.

۲۸) ماده ۱۹۲: تغییر اساسی نموده است.

۲۹) ماده ۲۰۲: مبلغ ۱۰ میلیون ریال، حذف و تغییر اساسی نموده است که از سوی شورای نگهبان ایراد گرفته شده است (خلاف شرع).

۳۰) تبصره یک ماده ۲۱۹: این تبصره کلا حذف و طرح نظام جامع مالیاتی، جایگزین شده است.

۳۱) تبصره ۲ ماده ۲۱۹: تدوین دستورالعمل…………، این قسمت از سوی شورای نگهبان مغایر اصل ۱۳۸ قانون اساسی شناخته شده است.

۳۲) تبصره ۳ اضافه شده به ماده ۲۱۹: موعد پرداخت مالیات‌های مواد تبصره ۹ ماده ۵۳، ۸۶، ۸۸، ۱۰۳، تبصره ۵ ماده ۱۰۹، ماده ۱۲۶ و تبصره ۲ ماده ۱۴۳، «تا پایان ماه بعد» لحاظ شده است.

۳۳) ماده ۲۷۲ ق.م.م: کلا این ماده حذف و بند جدیدی جایگزین شده که دارای تغییر اساسی بوده است و…

۳۴) ماده ۲۸۰: مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان شناخته شده است. در ضمن در انتهای ماده ۲۸۰ آمده است: سازمان‌ها و خدمات وابسته به شهرداری که در راستای خدمات امور عمومی، شهری و خدماتی تشکیل و ۱۰۰درصد سرمایه و دارایی متعلق به شهرداری باشد، از مالیات معاف می‌باشند.

۳۵) ماده ۲۸۲: طبق این ماده، «تاریخ اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۳۹۴ بوده ولی درخصوص اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ این قانون که سال مالی آنها از ۱/ ۱/ ۱۳۹۳ و بعد از آن شروع می‌شود، از لحاظ تسلیم اظهارنامه، ترتیب رسیدگی و نرخ مالیاتی، مشمول احکام این قانون شده‌اند». تاریخ اجرای این قانون چون این مصوبه در سال ۱۳۹۳ لازم الاجرا نگردیده، مورد ایراد شورای نگهبان شده و اعلام شده که تاریخ اجرای آن، نیاز به اصلاح دارد.

۳۶) ماده ۲۸۳: پیش‌بینی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی چند ماده شده که از سوی شورای نگهبان مورد ایراد اساسی قرار گرفته است.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد