انواع قرارداد های پیمانکاری

انواع قراداد های پیمانکاری
انواع قرارداد های پیمانکاری که بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی پیمان تنظیم و منشا تعهد و التزام بین طرفین می باشد ، به قرار زیر طبقه بندی می شود :
۱٫ قرارداد مقطوع : قرارداد بلند مدتی است که به موجب آن پیمانکار توافق می کند موضوع عملیات پیمان را با یک مبلغ مقطوع یا نرخ ثابت برای هر واحد موضوع پیمان انجام دهد ، در برخی موارد ، مبلغ پیمان بر اساس مواردی خاص ( مثل تغییر شاخص قیمت … ) تعدیل می شود.
۲٫ قرارداد امانی ( پیمان با حق الزحمه مبتنی بر مخارج ) : قرارداد بلند مدتی است که به موجب آن مخارج قابل قبول یا مشخص شده در متن پیمان به پیمانکار تادیه و درصد معینی از مخارج مزبور یا حق الزحمه ثابتی نیز به پیمانکار پرداخت می شود ، به عبارت دیگر ، پیمانکار در قرارداد امانی طبق شرایط پیمان مخارج تعیین شده موضوع پیمان را پرداخت و در ازای آن علاوه بر مخارج پرداختی تعیین شده درصد معینی بر مبنای مخارج یا حق الزحمه ثابت دریافت می کند.
۳٫ قرارداد بر اساس واحد بها : در قرارداد پیمانکاری بر اساس واحد بها (هر واحد کار) برای هر یک از واحد های خروجی پیمان بر اساس واحد های تولید شده بطور مثال متر مکعب خاکبرداری ، دیوارکشی در صورت ثابت و همگن بودن خروجی پیمان مبلغ ثابتی پرداخت کند.
۴٫ قرارداد بر اساس مواد و دستمزد : در این نوع قرارداد ، پیمانکار ممکن است بر اساس ساعات کاری را که انجام می دهد ، نرخ ثابتی را پیشنهاد و علاوه بر این درصد معینی از مواد و مصالح و سایر مخارجی که انجام داده است به نرخ دستمزد اضافه می شود. قرارداد های پیمان های بلند مدت مربوط به خدمات مهندسی ، مبنای انجام کار نیروی انسانی و کار مهندسی است ، از این رو مناسب ترین عقد قرارداد بین طرفین (واگذارنده کار – مهندس مشاور ) که گویای میزان کار انجام شده بر مبنای محاسبات باشد ، قرارداد بر اساس دستمزد گویند ، این قرارداد بر اساس نرخ ساعتی دستمزد تنظیم می گردد.
۵٫ قرارداد مدیریت اجرا : قراردادیست که ، پیمانکار مدیریت و نظارت اجرای طرح را به عهده گرفته ، و در ازای خدمات انجام شده ، مبلغ معینی به عنوان حق الزحمه از کارفرما دریافت می دارد . در این نوع قرارداد تامین هزینه های مستقیم ( مواد و دستمزد ) ، ماشین آلات و تجهیزات و سایر نیاز های اجرایی پیمان به استثنای هزینه مدیریت کار به عهده کارفرما می باشد.

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *