آئین نامه تحریر دفاتر موضوع قانون جدید مالیاتهای مستقیم ماده ۱ – تعریفات

آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ، اسناد و مدارک و روش های نگهداری آن ها

اعم از ماشینی (مکانیزه) و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نیز نحوه ارانه آنها برای رسیدگی و تشخیص

درآمد مشمول مالیات 

فصل اول آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ماده ۱ – تعاریف مرتبط با  

در این آیین نامه اصلاحات زیر در معانی مشروح ذیل به کار می روند :

سازمان : سازمان امور مالیاتی کشور .

قانون :قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن .

دفتر روزنامه  : دفتر روزنامه دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی و محاسباتی با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر تجاری موضوع قانون تجارت ، اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری ، در آن ثبت می گردد . دفتر مذکور می تواند به صورت دستی یا ماشینی (مکانیزه -الکترونیکی) باشد .

دفتر کل : دفتری است که عملیات ثبت شده در دفتر یا دفاتر روزنامه بر حسب سر فصل یا کد گذاری حساب ها در صفحات مخصوص آن ثبت می شود . به ترتیبی که تنطیم صورت های مالی لازم از آن امکان پذیر باشد .  دفتر مذکور می تواند به صورت دستی یا ماشینی ( مکانیزه الکترونیکی) باشد .

دفتر روزنامه و کل مشترک : دفتری است که دارای ستون هایی برای سر فصل حساب های متفاوت باشد ، به طوری که اشخاص حقوقی و حقیقی با ثبت و نگهداری دفتر مذکور بر طبق اصول و ضوابط و استانداردهای حسابداری ، بتوانند نتایج عملیات خود را از آن استخراج و صورت های مالی لازم تهیه نمایند .

دفتر معین : دفتری است دستی یا ماشینی (مکانیزه الکترونیکی) که برای تفکیک و مجزا ساختن هر یک از حساب های دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگهداری شود . کارت های حساب در حکم دفاتر معین است .

سایر دفاتر : دفاتری که به استناد مقررات قانونی مربوط از جمله قانون محاسبات عمومی و قانون شهرداری ها به عنوان دفاتر ، مورد استفاده قرار می گیرند .

اظهارنامه مالیاتی : اظهار نامه مالیاتی فرمی است به منظور اظهار درآمدها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه ، معافیت ها ، درآمد مشمول مالیات ، مالیات ، بخشودگی مالیاتی و همچنین اطلاعات هویتی و مکانی حسب مورد که برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم ، بر حسب نوع و حجم فعالیت اشخاص مذکور مطابق نمونه هایی که توسط سازمان ، تهیه و اعلام می شود .

سند حسابداری : فرمی است کاغذی یا ماشینی( مکانیزه الکترونیکی) که یک یا چند رویداد مالی و محاسباتی طبق اصول و ضوابط حسابداری در آن ثبت و حاوی تجزیه حسابها و توضیحات مربوط، متکی به مدارک بوده و با تایید اشخاص مجاز ، قابل ثبت در دفاتر می باشد .

مدارک حساب : عبارت از مستنداتی است ، دستی یا ماشینی (مکانیزه الکترونیکی) که بیانگر وقوع یک یا چند فعالیت یا رویداد مالی یا محاسباتی بوده و اسناد حسابداری یا دفاتر بر مبنای آنها تنظیم و تحریر می گردد .

صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمات : فرمی است که در موارد فروش کالا یا ارائه خدمات به صورت دستی یا شماره سریال چاپی و یا ماشینی با شماره سریال ماشینی و یا توسط سامانه صندوق فروش( صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش )صادر می گردد .

سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی (مکانیزه) فروش ) : پایانه ای است شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان که قابلیت لازم از قبیل ثبت خرید و فروش کالا وخدمات و هزینه ها را حسب نوع و اندازه فعالیت واحد کسب و کار دارد .

مصرف کننده نهایی : شخص حقیقی است که کالا و خدمات را متناسب با نیاز خود برای مصارف شخصی خریداری کند و از آن برای عرضه کالاها و خدمات به دیگران استفاده ننماید .

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *